Etap XI -> Trondheim – Oslo

Rejs na trasie:  Trondheim – Oslo Sandefjord

10.09 – 24.09.2011 (XI etap wyprawy klubowej Svalbard 2011)

1. JACHT S/Y PANORAMA

należący do Jacht Klubu AZS Wrocław jacht typu: Rigel

dł: 15,84m, szer. 4,24m, zan. 2,42 m , pow. żagli 100 m²

Opis jachtu : www.jkazs.wroc.pl/?id=morze&s=panorama&o=opis

2. PROWADZACY –  KAPITAN

Jacek Guzowski – kapitan jachtowy, kapitan motorowodny. Staż morski w rejsach po Morzach Bałtyckim, Północnym, Barentsa – Spitsbergen, Grenlandzkim – wschodnia Grenlandia, Norweskim, Egejskim, zatoce Biskajskiej, Kanale Angielskim oraz południowym (Brazylia, Patagonia), środkowym (wyspy Kanaryjskie, Cabo Verde) i północnym Atlantyku  (Norwegia, Islandia, Grenlandia).

3. ZAŁOŻENIA

Wylot z Wrocławia, 10 września 2011, godz. 06.50 liniami Wizzair.  Przylot do Oslo 07.50.   Wylot z Oslo do Trondheim g. 10.30 liniami Viderøe, przylot do Trondheim g.11.50

Początek rejsu: zaokrętowanie – Trondheim.   Załoga zgłasza się na burcie 10 września o godz. 13.00

Orientacyjna trasa:

Trondheim – Alesund – Bergen – Stavanger (Lysefjord) – Kristiansand – Oslo – Sandefjord, łącznie ok. 800Nm

Zakończenie rejsu i przekazanie jachtu: wyokrętowanie, 24 września godz. 09.00 w Sandefjord

Wylot do Wrocławia z Oslo Torp. Sandefjord  g.12.40 liniami Wizzair.  Przylot do Wrocławia godz. 14.30.

Orientacyjne koszty:

  • kojowe za 14 dni: 1 400 zł; więcej informacji http://www.jkazs.wroc.pl/?id=morze&s=oplaty
  • składka na aprowizacje:  20-25 zł na dobę za osobę czyli ok. 280-380 zł
  • składka dewizowa ok. 100 euro na osobę – na paliwo, opłaty portowe – do rozliczenia po rejsie
  • kaucja: 200 zł – 10 dni przed rejsem – do zwrotu po rejsie, po rozliczeniu braków wyposażenia
  • koszty przylotu do Trondheim i powrotu do Wrocławia – orientacyjny, łączny koszt to ok. 700 zł – zakup biletów lotniczych każdy członek załogi dokonuje indywidualnie. Szczegóły ETAP XI – Trondheim-Oslo – Informacja dla uczestników (1) na str. 5-8
  • dokument E111, upoważniający do uzyskania pomocy lekarskiej w UW – bezpłatnie – indywidualnie
  • ubezpieczenie zbiorowe, obejmujące koszty leczenia i akcję SAR – ok. 70zł/osobę

Łączne koszty udziału w rejsie na 1 osobę wyniosą ok. 2800 zł (bez kaucji i kieszonkowego)

Dokumenty:

  • uczestnicy rejsu winni być członkami JK AZS Wrocław. Członkowie JK AZS mają pierwszeństwo w kwalifikacji.
  • członkowie załogi muszą posiadać  ze sobą ważny paszport
  • wskazane i mile widziane posiadanie książeczki żeglarskiej i opinii z poprzednich rejsów morskich
  • Zgłoszenia na rejs : mailem,  do Kapitana: jwg@pro.onet.pl
  • wpłaty kojowego – na konto klubu, po akceptacji i potwierdzeniu przez Kapitana wpisania na listę załogi.

Do obowiązków uczestników należy czynny udział w czynnościach związanych z prowadzeniem jachtu wyznaczonych przez Kapitana tj. wachty, przygotowanie posiłków, utrzymanie porządku i czystości itp.  Uczestnicy rejsu podpiszą  i będą stosować regulamin zachowania na jachcie, otrzymany podczas rekrutacji na rejs.

Po zakończeniu rejsu Kapitan może wystawić Członkowi Załogi opinię,  potwierdzającą odbycie stażu morskiego.

4. PORTY NA TRASIE REJSU

TRONDHEIM

Trondheim położone jest w miejscu gdzie rzeka Nidelva spotyka fiord Trondheimsfjorden. Podczas przesilenia letniego, słonce wschodzi o 3:00 a zachodzi o 23:40, ale zostaje zaraz za horyzonte m – to powoduje że pomiędzy 20 maja a 20 lipca, nie ma w nocy ciemności. Natomiast podczas przesilenia zimowego, słonce wschodzi o 10:00, pozostając jedynie nad linia horyzontu, zachodzi już o 14:30. Trondheim ma przeważnie klimat nadmorski, jednak zwykle osłonięty od silnych morskich wiatrów. Najwyższym naturalnym wzniesieniem na terenie miasta jest Góra Storheia, wznosząca sie 565 metrów ponad poziom morza.

W Trondheim w latach 90. XX wieku postawiono na rozwiniecie tras rowerowych, aby jak największa rzesza osób mogła codziennie korzystać z tego środka transportu.

Obecnie, pojazd ten jest popularniejszy od samochodów, a mieszkańcy maja udostępnione liczne parkingi i wydzielone ścieżki rowerowe. W Trondheim osoby nie posiadające własnego roweru mogą pożyczyć jeden ze 125 rowerów miejskich, które są rozmieszczone na 10 „przystankach” w rejonie starego miasta.  Ciekawe miejsca: Nidarosdomen – gotycka katedra (XIIXIV w.), pałac arcybiskupi (XIII w.), Gamle Bybro – most starego miasta zbudowany w 1685, Starówka Bakklandet – stojące na palach nad rzeka Nidelva drewniane domy i magazyny kupieckie z XVII i XVIII wieku, Kristiansten festning – wybudowana w latach 1681-1685 forteca górująca nad miastem, Munkholmen – ulokowane na małej wysepce byłe miejsce egzekucji, klasztor, forteca, wiezienie, Stiftsgården – wybudowany w 1774 roku pałac królewski, Nedre Elvehavn – nowe osiedle i centrum handlowe, wybudowane w starym porcie i w zaadaptowanych budynkach pofabrycznych, Tyholttårnet – wieża radiowo-telewizyjna widoczna z każdego punktu miasta, wybudowana w 1985 roku, Samfundet – charakterystyczny czerwony budynek prowadzony dla i przez studentów, pełni role klubu studenckiego a w lecie hostelu, Statua Olava Tryggvasona – stojąca na centralnym placu miasta, upamiętnia założyciela Trondheim, Lerkendal Stadion – wybudowany w 1947 roku stadion, na którym gra zespół Rosenborg Trondheim, Granåsen – skocznia narciarska  o punkcie K120 m.

ALESUND

portowe miasto handlowe położone na zachodnim wybrzeżu Norwegii, n ad Störfjordem, na półwyspie i kilku wyspach, tworzących dogodny port. W pobliżu znajduje sie Borgsund.  Obecnie centrum rybołówstwa Norwegii. Mieści się tutaj wiele zakładów przetwórczych. Ośrodek turystyczny oraz miejsce zawijania wielu promów pasażerskich, głównie z wysp brytyjskich ale także z Ameryki Północnej. Port lotniczy na pobliskiej wyspie Vigra.

BERGEN

to norweskie miasto i gmina leżące w regionie Hordaland, na styku Morza Północnego i norweskiego, słynące z hanzeatyckiego portu Bryggen, targu rybnego, otaczających go gór i fiordów  jak Hardangerfjord i Sognefjord.  Bergen jest drugim co do wielkości miastem kraju, liczy 250 000 mieszkańców (2008). Nazywane jest brama do fiordów i znajduje sie na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Panuje tu specyficzny klimat – występuje tu największa na świecie suma opadów.  Miasto ucierpiało podczas II wojny światowej, spłonął wtedy zabytkowy budynek teatru na Sverresgate, pierwsza scena Norwegii założona w roku 1851 przez skrzypka Ole Bulla.  Do atrakcji turystycznych zaliczamy liczne kościoły,  m.in.: NMP w stylu romańskim (XII, XIII w.), katedra św. Olafa (XII, XVI, XIX w.), kościół Św. Krzyża, zbudowany w stylu renesansowym (XVI w.), oraz równie_ renesansowy kościół Nyrkirken (XVIII w.).  Oprócz kościołów warto zwiedzić: ratusz (XVI.), szpital trędowatych Św. Krzyża (XVI, XVIII w.), brama miejska (XVII w.), zamek Bergenhus (XIII w.), ze słynną salą Haakona IV, wieża Rosenkrantz (XVI w.), pałac Damsgaard (XVIII w.). Ponadto liczne drewniane domy mieszkalne z XVIII w., a wśród nich słynny zespół drewnianej zabudowy Bryggen (dwupiętrowe domy o wąskich fasadach) oraz gmachy użyteczności publicznej z XIX i XX w. W pobliżu znajduje sie drewniany kościół w Fantoft, z XII w. Na szczególne wyróżnienie zasługują również liczne muzea (Hanzeatyckie, Historyczne, Morskie), Akwarium z jedna z największych kolekcji fauny morskiej w Europie, oraz Targ Rybi, gdzie można zawsze kupić  świeże ryby z okolicznych połowów.  Ważną atrakcją miasta jest kolej linowo-terenowa (funikular) – Fløibanen, łącząca miasto ze szczytem góry Fløyen.

LYSEFJORD

(zwany równie_ Lysefjorden) – fiord w gminie Forsand, w południowo-zachodniej Norwegii. Nazwa, w tłumaczeniu z norweskiego oznacza, jasny fiord i ma związek z lekko zabarwionymi skałami granitowymi leżącymi po obu stronach. Długość fiordu wynosi 42 km. Turystów przyciągają skaliste skały o wysokości nierzadko przekraczającej 1000 m, opadające niemal pionowo do zatoki. Popularnym miejscem wycieczek jest szczególnie klif Preikestolen oraz znajdujący sie po przeciwległej stronie fiordu szczyt Kjerag. Preikestolen  (w tłumaczeniu Ambona).  Ta najbardziej znana atrakcja turystyczna w Ryfylke, wznosi się nad Lysefjordem na wysokość 604 metrów.

Płaski wierzchołek tej góry o powierzchni około 600 metrów kwadratowych prawdopodobnie został utworzony na skutek pęknięcia skał pod wpływem mrozu około 10 000 lat temu. Z uwagi na nieprzyjazny teren, okolice fiordu są bardzo słabo zaludnione. Wzdłuż jego biegu znajdują się zaledwie dwie osady – miasteczko Forsand oraz wioska Lysebotn, która leży pod drugiej stronie. W związku z tym, że zbocza są najczęściej zbyt strome do jazdy samochodem, głównym środkiem komunikacji umożliwiającym mieszkańcom przemieszczanie się są łodzie. Wyjątkiem jest niecodzienna – bardzo kręta i stroma (27 ostrych zakrętów) – droga prowadząca z Lysebotn, która pokonuje różnice poziomów wynosząca około 900 m.

STAVANGER

Stavanger jest norweskim miastem portowym (założone w 1125 roku) , położone nad południowo-zachodnim wybrzeżu Norwegii nad Oceanem Atlantyckim. Stavanger jest stolica norweskiego przemysłu naftowego.  Najważniejsze światowe koncerny naftowe maja tam swoje biura, które nadzorują wydobycie ropy naftowej na Morzu Północnym. Swoją siedzibę ma tutaj firma Statoil. W Stavanger warto zobaczyć Muzeum Konserw (Norsk Hermetikkmuseum) znajdujące sie w najstarszej części miasta Gamle Stavanger. Niegdyś funkcjonowało w mieście kilkadziesiąt zakładów produkujących konserwy i przetwarzających ryby. Miasto znane jest również z połowów szprotek. Do najcenniejszych zabytków należą m.in: katedra romańska z przełomu XI i XII w., dwór Ledal z XVIII w. oraz pałac Biskupi, zawierający bogate zbiory archeologiczne, zwłaszcza z epoki brązu. Około 5 km od Stavanger – w Hafrsfjord – pierwszy król Norwegii Harald Pięknowłosy stoczył bitwę w roku 872 i zjednoczył 29 małych królestw tworząc Królestwo Norwegii.

KRISTIANSAND

Kristiansand – ósme pod względem wielkości miasto oraz drugi największy port Norwegii; To spore centrum komunikacyjne i handlowe południowej Norwegii.

Miasto zostało założone w roku 1641 przez króla Danii i Norwegii Chrystiana IV. Od jego imienia pochodzi nazwa miasta (cześć sand (piasek) dodana została, ponieważ w odróżnieniu od większości norweskich wybrzeży, które są skaliste, Kristiansand ma trochę piaszczystej plaży).  Najciekawszym obiektem do zwiedzenia w mieście jest forteca Christiansholm Festning. Została ona wybudowana na polecenie króla Christiana IV w XVII w. w celu ochrony statków handlowych i wybrzeża przed piratami oraz umocnienia pozycji strategicznej ze względu na ciągłe konflikty ze Szwedami.  Z Kristiansand są połączenia promowe z Hirtshals i Hanstholm (Dania), połączenia lotnicze: lotnisko Port lotniczy Kristiansand (Kristiansand Lufthavn) w Kjevik.

OSLO

Oslo (1624-1878: Christiania, 1878-1924: Kristiania) – stolica i największe miasto Norwegii. Miasto zostało założone w 1048 roku przez króla Haralda III. Od 1299 roku jest stolica Norwegii. W samym Oslo mieszka ponad 11% mieszkańców Norwegii. Oslo stanowi gospodarcze, naukowe, administracyjne i kulturalne centrum Norwegii.

Jest siedziba władz państwa, regionu i gminy.  Znajdują sie w nim m.in. Pałac Królewski i siedziba parlamentu.

Miasto jest również centrum norweskiego handlu, bankowości, przemysłu i transportu morskiego.

Do niedawna Oslo było zaklasyfikowane jako najdroższe miasto świata. Ostatnio, częściowo z powodu osłabienia norweskiej korony, zostało wyprzedzone przez takie miasta jak Tokio, Kopenhaga i Paryż.

Oslo jest siedzibą Komitetu Ministrów Rady Europy oraz programu Rady Europy i Komisji Europejskiej pod nazwa „Miasta międzykulturowe”.  Oslo jest położone nad Fiordem Oslo (Oslofjord).  Główny port lotniczy, Gardermoen w Oslo, leży 45 kilometrów na północ od Oslo. Stad do centrum miasta można dojechać ekspresowym pociągiem, autobusem, lokalnym pociągiem, wynajętym samochodem lub taksówka.

Z licznych europejskich miast kursują bezpośrednie samoloty na lotnisko Oslo-Torp w Sandefjord, oddalonym 110 kilometrów na południowy zachód od Oslo oraz do Moss w Rygge, 66 kilometrów na południowy wschód od Oslo. Oba porty lotnicze oferują ekspresowe połączenia autobusowe z dworcem autobusowym w Oslo. Miejsca warte zobaczenia: Zamek i forteca Akershus, Pałac królewski, Muzeum statku polarnego Fram.

SANDEFJORD

Jest to urocze miasto z mieszanina starych i nowoczesnych budowli, 2 półwyspami, szeregiem wysepek i piaszczystych plaż (łącznie116) oraz linią brzegową o długości 146 km, położone zaledwie 10 minut jazdy pociągiem lub samochodem, od lotniska Torp Sandefjord, z którym linie Wizzair zapewniają dogodne połączenie lotnicze z Wrocławiem. Z tego powodu wybraliśmy Sandefjord na miejsce wymiany załóg.   Marina, położona przy głównej ulicy miasta, w pobliżu bazy promowej, oferuje wszystko, czego potrzebują żeglarze.  Na lotnisko można się dostać pociągiem lub wygodniej i szybciej, co sprawdzono, taksówką bagażową, mieszczącą całą załogę.

5. INNE ATRAKCJE – Bez komentarza

6. ORIENTACYJNA TRASA REJSU